torsdag 11 juni 2009

2 frågor till 118100

Fick tipset att testa o skicka frågor till 118100. tyckte först det lät fånigt som fann men nyfiken som man är så skickade man 2 frågor för att se vad svaren blev.

Fråga 1
Jag skrev: Vad är bruset i en brustablett?
Svar: Vanligtvis innehåller en brustablett natriumvätekarbonat. När detta blandas med vatten så bildas kolsyra som löser upp tabletten.

Hmmm ok bra svar tänkte jag. Funderade över natten på nästa fråga som jag faktiskt tänkt fråga läkare men inte kunnat med.

Fråga2:Vart kommer allt snor ifrån när man är förkyld? Vissa snyter sej 5 gånger om dagen när dom är jätteförkylda o vissa måste snyta sej 20 gånger??
Svar:Snor består till övervägande del, runt 95% av vatten. resten utgörs av olika proteiner som kolhydrater o fett. Damm o andra partiklar som vi inandas fångas upp av snoret o färgar det, oftast i någon grå nyans beroende på dammets färg. Snor är det slem som bildas i slemhinnorna vid en imflammation. En förkyld människa snyter ut ca 14 gram snor per dygn i genomsnitt..

ja ja man får väl vara nöjd med det svaret. Men isåfall är vanligtvis mitt damm hemma gröngult ha ha. O eftersom jag snyter mej säkert 50 gånger per dag (näsan rinner som en kran) o det då innehåller kolhydrater o fett så borde jag ju ha lättare att gå ner i vikt under en förkyldning ha ha.

ja ja notera nu dessa svar ifall ni skulle undra någon gång;-)

1 kommentar:

  1. Hahaha!!! Gröngult damm? Njae... det är snarare så (Carro försöker vara smart) att snoret blir mer grönt ju mer bakterier som det innehåller. Så om det är genomskinligt så är det näst intill bakteriefritt (man har ju en viss mängd bakterier jämt) och ju mer gult och grönt det blir desto mer basilusker. Sen så... ju tjockare det blir desto större mängd bakterier också. Så om du har GRÖNT TJOCKT snor så kalasar bakterierna i din näsa. Trevlig info va?! ;) *skrattar*
    Pöss!

    SvaraRadera

Totalt
Denna månaden
Idag